فهرست

اخبار برگزيده

با ارائه ۴ اثر؛

منابع طرح «کتاب خوان ماه» ویژه آبان ۱۴۰۲ منتشر شد

منابع طرح کتاب خوان ماه، ویژه آبان ۱۴۰۲ با ارائه کتاب های «این پسر چقدر کتاب می‌خورد!»، «توهّم سلطه»، «زاغی» و «مرثیه‌ای برای رؤیای آمریکایی» معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، منابع طرح «کتاب‌خوان ماه» ویژه آبان ۱۴۰۲ با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب اسلامی برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر در سطح کشور، معرفی شد.


منابع طرح «کتاب خوان ماه» ویژه آبان ۱۴۰۲ منتشر شد

«این پسر چقدر کتاب می‌خورد!»
پدیدآور: الیور جفرز؛ مترجم:‌ نسرین وکیلی
ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
تعداد صفحات: ۳۲

داستان «این پسر چه‌قدر کتاب می‌خورد!» یک داستان کاملاً فانتزی و به‌‌عبارتی غیرواقعی است که در آن نویسنده و تصویرگر، به شیوه‌ای بسیار خلاقانه سعی در انتقال مفهوم مورد نظر خود داشته‌اند. این کتاب، ترجمه داستانی است که در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان بهترین کتاب کودکان ایرلند انتخاب شده است.

«هِنری» شخصیت اصلی داستان، کسی است که به کتاب علاقه‌مند است، اما نه آن‌طوری که هر کس دیگری ممکن است به کتاب و کتاب‌خواندن علاقه داشته باشد. او دوست دارد کتاب‌ها را بخورد. او این کار را اتفاقی و کم‌کم شروع کرده. اول یک کلمه، بعد یک جمله و یک صفحه را کامل خورده. بعد چندی نگذشته که هنری توانسته یک کتاب کامل را بخورد. او احساس می‌کرد که با این کار باسواد شده است. اما پس از مدتی که توانست چند کتاب را با هم ببلعد، احساس کرد علاوه بر مشکلات جسمی که برایش پیش آمده بود، اطلاعاتش هم با هم قاطی شده است. به همین جهت و به توصیه بزرگترها تصمیم گرفت دست از خوردن کتاب برداشته و به جای این کار، کتاب‌ها را بخواند. وقتی شروع به این کار کرد، باز هم احساس کرد اطلاعاتش بیشتر و بیشتر شده و رفته‌رفته باسوادتر می‌شود؛ اما این بار کمی آهسته‌تر این اتفاق می‌افتاد. هنری باز هم عاشق کتاب می‌شود، اما این بار به جای خوردن، عاشق خواندن کتاب‌ها می‌شود.

هدف از نقل این داستان با استفاده از تصویرگری‌های بدیع و جالب آن، آموزش شیوه صحیح مطالعه به کودکان است. بدین‌ترتیب که گرچه ممکن است مطالعه کردن، آن هم برای گروه سنی موردنظر کتاب (یعنی گروه «ج»)، پروسه‌ای طولانی باشد، اما ارزش باسوادتر شدن و گسترده‌تر شدن میزان اطلاعات را دارد. بدین ترتیب باید گفت که آموزش صبر و تحمل در طول مطالعه جهت یادگیری، از اهداف مورد نظر نویسنده کتاب بوده است. تشویق به لذت‌بردن از مطالعه، علاوه بر جنبه آموزشی آن، یکی دیگر از اهدافی است که نویسنده به آن توجه خاصی داشته است.
این کتاب برای گروه سنی «ج» در نظر گرفته شده که سال‌های پایانی دبستان، یعنی دانش‌آموزان کلاس‌های چهارم، پنجم و ششم دبستان را شامل می‌شود. باید گفت که پرورش خلاقیت هم از جمله ویژگی‌های مهم این کتاب است.


منابع طرح «کتاب خوان ماه» ویژه آبان ۱۴۰۲ منتشر شد

«توهّم سلطه» (گزیده بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدّ ظلّه العالی) رهبر معظّم انقلاب اسلامی پیرامون صهیونیسم)
پدیدآور: مؤسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم
ناشر:‌ انقلاب اسلامی
تعداد صفحات: ۵۱۲

در روایات ما تصریح شده است که دشمن‌شناسی یکی از اضلاع سه‌گانه‌ی ایمان است و علت اصلی انحراف مسلمین در عدم شناخت دشمن معرفی شده است. از سوی دیگر خدای متعال شدیدترین دشمن مؤمنین را در قرآن کریم، با بیشترین تأکید ممکن یهود معرفی می‌کند؛ امروز صهیونیست‌های اسرائیل و لابی صهیونیستی که قدرت پشت پرده ایالات متحده است و در کشورهایی نظیر انگلستان و فرانسه و آلمان نیز نفوذ فراوان دارد مصداق عینی این شدیدترین دشمن مؤمنین هستند که در قرآن به آن با تأکید اشاره شده است؛ در این کتاب از جنبه‌های مختلف بر گرفته از بیانات رهبر حکیم و فرزانه‌ی انقلاب اسلامی (در بازه‌ی زمانی ۱۳۴۸ تا ۱۳۹۰) مخاطب با جریان صهیونیسم جهانی و به خصوص وضعیت این جریان فکری خطرناک و سفّاک در آمریکا و اسرائیل آشنا می‌شود.

برخی از عناوین بسیار تأمّل‌برانگیز کتاب عبارتند از: ضرورت بصیرت و دشمن‌شناسی برای هر مسلمان؛ صهیونیست‌ها و آمریکا مصادیق بارز جبهه‌ی باطل و رأس دشمنان اسلام؛ ایالات متحده‌ی آمریکا؛ بازیچه‌ی دست صهیونیست‌ها؛ دلایل مبنایی دشمن به شدّت لجوجانه‌ی صهیونیسم و آمریکا با ایران؛ نقش دشمن در تبدیل اختلاف سلیقه به تضادهای بنیادی؛ آمریکا و صهیونیسم هم دشمن شیعه و هم دشمن سنی؛ دلایل سلبی و ایجابی دشمنی استکبار جهانی با جمهوری اسلامی؛ مردم اسرائیل سیاهی لشکر صهیونیسم؛ صهیونیسم مسلکی فاشیستی و غیر مذهبی؛ صهیونیست و انحطاط اخلاقی و فکری جوامع بشری؛ صهیونیست‌ها و مدیریت افکار عمومی؛ علل اشاعه‌ی فحشا توسط مراکز صهیونیستی؛ گرفتاری‌های متعدد اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به جهت سلطه‌ی اختاپوسی صهیونیسم؛ نفوذ و سلطه‌ی رسانه‌ای صهیونیسم؛ مهارت رسانه‌ای صهیونیسم در مظلوم‌نمایی؛ نقش تبلیغات در وارونه جلوه‌دادن حقایق فلسطین؛ تاریخچه ایجاد رژیم جعلی اسرائیل و شیوه‌ی غصب فلسطین توسط صهیونیست‌ها؛ علل اصلی تشکیل رژیم صهیونیستی در فلسطین؛ رژیم صهیونیستی و رؤیای نیل تا فرات؛ نیل تا فرات سرزمین موعود صهیونیست‌ها؛ فهرستی از جنایات آشکار و پنهان رژیم صهیونیستی؛ خفقان و سکوت مجامع بین‌المللی و رسانه‌های دنیا در برابر جنایات صهیونیست‌ها؛ بی‌اعتنایی مطلق صهیونیست‌ها به همه‌ی قواعد انسانی و حقوقی هنگام ارتکاب جنایت در راستای نیل اهدافشان؛ آمریکا مهمترین حامی رژیم صهیونیستی؛ وابستگی آمریکا به سرمایه‌داران صهیونیسم بین‌الملل؛ رؤسای جمهور آمریکا تسلیم محض سیاست‌های لابی‌های صهیونیستی؛ تناقض بزرگ غرب در ضدّیت با نژادپرستی هنگام مواجه با نژادپرستی وحشیانه‌ی صهیونیست‌ها؛ کوتاهی‌های دولت‌های اسلامی و عربی در قبال مسئله‌ی فلسطین؛ وظیفه‌ی شرعی مسلمانان و وظیفه‌ی انسانی آزدگان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی؛ متلاشی‌شدن قطعی دولت صهیونیستی؛ راه حل اصلی و یگانه‌ی مسئله فلسطین ایستادگی در میدان‌های جنگ، نه نشستن در محافل مذاکره؛ اختلاف بین مسلمین (خاصه شیعه و سنی کردن مسئله و عرب و غیرعرب کردن آن) عامل اصلی حدوث و بقای اسرائیل؛ تقابل ایدئولوژیک جمهوری اسلامی با صهیونیسم جهانی؛ روز جهانی قدس لیلة القدر جهان اسلام و ... .


منابع طرح «کتاب خوان ماه» ویژه آبان ۱۴۰۲ منتشر شد

«زاغی»
پدیدآور: محمدرضا آریان‌فر
ناشر: مهرک
تعداد صفحه: ۱۱۵

سعید پسر نوجوان خوزستانی اهل محله‌‌ای در حاشیه‌ی آبادان، به همراه خانواده‌‌اش کنار شط زندگی می‌‌کند. پدرش بنّا است و پایش شکسته و در گچ است. او با برادر بزرگش حمید که در اهواز دانشجو است، در فصل تابستان برای خرج خانواده و تحصیل‌شان در سال آینده کار می‌‌کند. آنها یک گاری دارند که با آن ضایعات آهن را از ساختمان‌‌های مخروبه می‌‌خرند و به آقا نصیر می‌‌فروشند. سعید که از زمان تولد به خاطر رنگ چشمانش به او زاغی می‌‌گویند، همراه همسالانش برای تفریح و آب‌‌تنی در شط غواصی می‌‌کنند و سر اینکه هر کدام می‌‌توانند چند دقیقه زیر آب بمانند مسابقه می‌‌دهند. همسایه‌‌شان ابویونس نیز اغلب خیره به پل و شط نشسته است. او در روزهای آغاز جنگ پسرش را از دست داده است. یونس که تکاور دریایی بوده، برای انتقال زن‌ها و بچه‌‌ها از آن‌‌سوی شط با یک لنج به کمکشان رفته بوده است، اما در آخرین مسیر بازگشت، لنج آنها با گلوله دشمن منفجر و تکه پاره می‌‌شود و هیچ اثری از او بدست نمی‌‌آید. دوست صمیمی زاغی، هانی نام دارد که در آموزشگاه غواصیِ دایی سلیم کار می‌‌کند؛ آنها با هم ماجراهای بسیاری دارند، از خاطرات آب‌تنی در شط و پیدا کردن یک پوتین سربازی تا روزی که پشت باغی متروکه گلوله‌ی عمل نکرده‌‌ای پیدا می‌‌کنند و منفجر می‌‌شود و آنها را به کلانتری می‌‌برند تا زاغی قول بدهد بیشتر مراقب باشد.

اوج داستان آنجا است که زاغی تصمیم می‌‌گیرد به خاطر تقاضای ابویونس به زیر آب برود و در اطراف پایه‌‌های پل دنبال نشانه‌‌ای از جنازه یونس بگردد که پیرمرد به او گفته حتی اگر یک دکمه بیاوری من آرام می‌‌شوم.
زاغی با تمرین زیاد قادر می‌‌شود بیش از پنج دقیقه مانند یک غواص زیر آب بماند و پایان جذاب داستان آنجا است که وقتی همه فکر می‌‌کنند ...

زاغی، داستانی قوی و پرمایه و جذاب که نمی‌‌توان از ابتدا تا انتهای آن، به راحتی کتاب را زمین گذاشت. نویسنده تمام اجزای داستانش از ماجراها و شخصیت‌ها و فضا و مکان و... را با مهارت طراحی و پرداخت کرده است. فضای خون‌گرم مردمان جنوب به روایتش رنگ صمیمیت داده است. آدم‌ها در این کتاب نقش بازی نمی‌‌کنند، زندگی می‌‌کنند، با همه فراز و نشیب‌ها.


منابع طرح «کتاب خوان ماه» ویژه آبان ۱۴۰۲ منتشر شد

«مرثیه‌ای برای رؤیای آمریکایی (ده اصل در باب تمرکز ثروت و قدرت)»
پدیدآور: نوام چامسکی؛ مترجم: محمد نصیری
ناشر: صاد
تعداد صفحات:‌ ۱۹۸

آمریکا بهشت فرصت‌های برابر! این مهمترین شعار رؤیای آمریکایی است! متفکر برجسته، نوام چامسکی در این اثر به این موضوع پرداخته که آیا واقعاً شعارهایی که در رؤیای آمریکایی داده شد،‌ محقق شده است؟!
در این کتاب که در ده فصل نگاشته شده در حقیقت به ده مصیبتی که نئولیبرالیسم(سرمایه‌داری لیبرال از دهه ۱۹۷۰ به بعد) در جامعه‌ی آمریکایی به وجود آورده اشاره کرده و آن‌ها را شرح داده است. اما از آنجا که نئولیبرالیسم خواسته یا ناخواسته در بسیاری از مناطق جهان شیوع یافته، تبدیل به یک امر جهانی شده و فجایعی که به بار آورده به آمریکا منحصر نگشته است. این اثر صرفاً اقتصادی نیست و نویسنده پس از ارائه‌ی مشکلات اقتصادی منشعب از پیاده‌سازی نئولیبرالیسم به اثرگذاری‌های سوء‌ سیاسی و اجتماعی این بحران می‌پردازد و در نهایت، مانند دو اقتصاددان برجسته‌ی دیگر یعنی پل گروگمن و جوزف استیگلیتز، مشکل نئولیبرالیسم را بیش از نحوه‌ی تولید ثروت، در نابرابری توزیعی آن می‌داند.

با توجه به اینکه در جامعه‌ی خود ما نیز هم در بین دانشگاهیان و فضای نظری و آکادمیک و هم در میان جریان‌هایی که در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی در کشور فعال و متنفذ هستند نئولیبرالیسم طرفدارانی دارد که سعی در انکار بحران‌زایی این مکتب دارند، خوانش این اثر برای هم خواص و هم عموم جامعه می‌تواند مفید فایده باشد تا با ریشه‌های مولّد بسیاری از نابسامانی‌های فضای فعلی جامعه که تا حد زیادی نتیجه عملکرد به نسخه‌های این مکتب است، بیشتر و بهتر آشنا شوند.